JoBo Keuringen ... goed gekeurd!

Nieuws en links van externe sites

Amsterdam onderzoekt asbestklachten metro

De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam onderzoekt of er onveilig met asbest is gewerkt bij de renovatie van de metrotunnel tussen het Amsterdamse Centraal Station en station Amstel.

Nog altijd veel gesjoemel met tachograaf

In het wegtransport wordt nog altijd op grote schaal geknoeid met de digitale tachograaf, het apparaat waarmee kan worden gecontroleerd of beroepschauffeurs zich houden aan de rij- en rusttijden.

Arbeidsinspectie helpt bedrijven ongevallen te voorkomen

De Arbeidsinspectie lanceert een nieuw hulpmiddel om ongevallen op de werkvloer te voorkomen: de online zelfinspectie Voorkom Ongevallen .

Kans op arbeidsongeval blijft stabiel, maar grote verschillen per sector

In 2009 zijn in ons land naar schatting 218.000 werknemers het slachtoffer geworden van een arbeidsongeval met geestelijk of lichamelijk letsel en verzuim als gevolg.

20.000 beroepszieken - of nog méér?

Vorige week presenteerde het Nederlands Centrum voor Beroepsziektes (NCvB) de cijfers over 2010. Voornaamste conclusie: het aantal mensen dat ziek werd door het werk, bedroeg maar liefst 20.000. Maar misschien ligt het werkelijke getal nog hoger.

'Rookverbod weer in hele horeca'

Antirookclub eist in bodemprocedure rookverbod voor gehele horecasector.

Veiligheidsbeleid buiten de gebaande wegen

De meeste trainingen en maatregelen voor het vergroten van de veiligheid gaan uit van voorspelbare situaties die overeenkomen met wat we gewend zijn. Het veiligheidsdomein is echter soms te ingewikkeld om op deze manier te worden benaderd.

Meer werknemers met burn-outklachten

Het percentage werknemers met burn-outklachten is de laatste jaren toegenomen. In 2010 kampte 13 procent van de werknemers met een burn-out, in 2007 was dat nog 11 procent.

Veilig werken met zwavelkoolstof

Mensen die op hun werk zwavelkoolstof inademen, kunnen daar gezondheidsklachten door krijgen.

'Risico door onderbezette meldkamers'

Doordat meldkamers onderbezet zijn, ontstaan gevaarlijke situaties voor politiemensen en burgers.